Modifiqueu els apartats "Dades del Sol·licitant" i "Dades del representant" per evitar errades als usuaris
Us volem fer una proposta de millora en els formularis que poseu a l'abast del públic, sobretot en el cas de les activitats (tràmits FUE) per mitjà del servei e-TRAM.
En el nostre ajuntament disposem des de l'any passat del ventall de tràmits electrònics d'activitats que l'AOC va oferir a l'Ajuntament per mitjà de l'aplicació e-TRAM, i des del servei responsable de la gestió de les recepcions de les peticions de ciutadans i empreses per aquesta nova via, ens estem trobant amb uns problemes que es repeteixen en gairebé tots els casos en què rebem una comunicació prèvia, declaració responsable, o qualsevol altre tràmit en què la petició la fa una raó social i que, a parer nostre, es deuen a un defecte en els formularis que poseu a l'abast del públic.
Tot seguit us exposo els problemes amb els quals ens trobem massa sovint:
En l'apartat "Dades del Sol·licitant" dels formularis existeixen dos camps per identificar a la persona interessada; un per incloure dades d'una persona física i un altre per incloure les dades d'una raó social. En aquell mateix apartat existeix un únic camp per incloure el DNI/NIF de la persona física o raó social interessada
D'altra banda, activant la casella del Representant que es troba en la part superior del formulari, s'obre un nou apartat de "Dades del representant", on al seu torn també existeixen els mateixos dos camps anteriors i un de sol pel DNI/NIF.
En la pràctica ens estem trobant què en gairebé tots els casos en què qui comunica/declara/sol·licita és una raó social, la persona que omple el formulari inclou en l'apartat "Dades del Sol·licitant" al representant legal en el camp destinat a la persona física i a la raó social en el camp per a la raó social. En el camp del DNI/NIF, pot aparèixer segons la lliure interpretació de qui omple el formulari o bé el DNI del representant, o el CIF de la raó social.
A més, en l'apartat destinat al representant, en el qual només s'haurien d'incloure les dades de qui ostenta la representació LEGAL de la raó social, s'hi posa gairebé sempre el tècnic autor del projecte i que, probablement perquè disposa de certificat digital per interoperar amb el seu Col·legi corresponent, és qui realment formula la declaració/comunicació/sol·licitud.
Omplir d'aquesta manera el formulari comporta les conseqüències següents a l'hora de determinar l'admissió del document:
En l'Apartat "Dades del Sol·licitant" s'ha fet constar el nom d'una persona física en la posició de cotitular amb la persona jurídica declarant. Per ser atípic, es dedueix que aquella persona hauria de constar en la declaració responsable com a representant. En aquest cas s'haurà de requerir a la persona representant que acrediti o no aquest extrem.
A més, si en l'única casella per al document d'identitat d'aquest apartat ens indiquen el NIF de la persona física, no podrem disposar del CIF de la raó social, que és la dada necessària per identificar-la i per generar les liquidacions de les taxes corresponents.
En l'apartat "Dades del Representant" s'han inclòs les dades d'algú (que gairebé sempre coincideix amb el tècnic autor del certificat o projecte) que no disposa de poder legal per representar la raó social, encara que aquesta persona hagi declarat responsablement "que disposa de tots els poders necessaris per presentar la comunicació i rebre, si escau, les corresponents comunicacions i/o notificacions", per la qual cosa aquesta persona està aportant dades falses.
A la vista d'això, des del nostre servei ens veiem obligats a remetre a la persona interessada un escrit per a la esmena de les inexactituds/omissions/falsedats de caràcter essencial que impedeixen exercir el Dret declarat/comunicat, concedint-li un tràmit d'audiència per dur a terme l'esmena.
En la nostra opinió, tot això ho podríem evitar si modifiquéssiu els formularis de la manera següent:
Fent que en l'apartat "Dades del Sol·licitant" existeixi un únic camp per a persona sol·licitant, amb el títol "Nom i Cognoms / Raó Social" a l'efecte que només s'hi pugui incloure en aquest camp les dades d'una persona física, o d'una raó social (mai les dues).
Fent que el camp "Dades del Representant", a més de contenir només un camp amb el mateix títol que l'anterior, es redenomini com a "Dades del Representant Legal".
També seria apropiat que s'activés un avís (de tipus finestra emergent o com considereu) en el moment d'activar la casella corresponent, que adverteixi expressament que la persona que s'inclogui haurà de disposar de tots els poders admissibles en dret necessaris per presentar la comunicació i rebre, si escau, les corresponents comunicacions i/o notificacions.
Espero que pugueu tenir en compte aquesta proposta, ja que suposo que aquest és un problema que afecta altres ajuntaments.
Agraeixo la vostra col·laboració per endavant.
Benvolgut, benvolguda.
Moltes gràcies per contactar amb nosaltres. A la nova versió del servei s'han ajustat els formularis a la normativa actual corregint les mancances de l'anterior versió.
Atentament.
Consorci AOC.
-
comentat per Anna Garcia
M'afegeixo als comentaris anteriors i també demano que, per poder diligenciar bé el tercer en el registre electronic, es facin obligatori camps que fins ara no ho son. Això passa quan es clica la casella "es necessari marcar aquesta casella si s'emplena el formulari en representació d'una altra persona". En aquest moment, les caselles de les dades a emplenar no tenen l'asterisc, per tant, no es consideren obligatòries i ens arriben unes instàncies amb dades "buides", fet que ens fa anar molt malament perquè només tenim el nom de la persona (que sí s'informa) però res més: ni adreça, ni telefon, ni correu/e.
D'altra banda, entenc que la casella "vull ser informat per sms" està pensada per ens que ofereixen aquest servei; no és el nostre cas.
Gràcies per endavant.
-
comentat per DOLORS CASALS
Força gent ens ha comentat que en la instància genèrica i de queixes, a l'apartat de "representant", hi ha confusió, per això es podria millorar si és modifiqués el redactat. A"dades del representant", on posa el requadre amb l'escrit "És necessari
marcar aquesta casella si s'emplena el formulari en representació d'una altra persona" hi ha gent que no ho marca perquè fa de representant d'una entitat o raó social, no d'una altra persona. Per això suggerim si es pogués ampliar el concepte i posar alguna cosa així com: "en representació d'una altra persona, entitat o raó social". -
comentat per Jordi Planas
Quan es demana una instància en nom d'un tercer, surt el nom del representant en lloc del sol·licitant.
-
comentat per anònim
Quan es fa una instancia genérica com a representant , en el moment de enviar , si es volen modificar les dades , automàticament canvia el nom de l'interessat pel nom del representant i això és un problema si la persona no se n'adona abans d'enviar la instancia definitivament. S'hauria d'arreglar això ja que hi hem tingut alguns problemes.
-
comentat per Aitona
En les sol·licituds realitzades per persones jurídiques, no s'estableix l'obligació que rebin notificacions electròniques, malgrat que ho fixa la Llei 39/2015.
Demanem que es modifiqui aquest punt i, a més, que es clarifiqui el tema dels sol·licitants, tal com s'indica en una altra petició amb el títol "Modifiqueu els apartats "Dades del Sol·licitant" i "Dades del representant" per evitar errades als usuaris"